Poetisk og knivskarpt

The Royal Ballet fra London viser kompagniets store stilistiske spændvidde på et generøst program under Tivolis Balletfestival.

The Royal Ballet præsenterer bl.a. den unge engelske koreograf Liam Scarlett med en sensuel og skarp pas de deux fra hans ballet »Viscera«. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Knapt havde Alvin Ailey American Dance Theater sluttet sit ugelange gæstespil på Tivoli Balletfestival, før The Royal Ballet fra London mandag kunne skyde sit gæstespil i gang med en decideret festforestilling. For ud over The Royal Ballet indtog også dronning Margrethe, prinsesse Benedikte og dronning Anne-Marie scenen og overrakte Dronning Ingrids Hæderslegat på 250.000 kroner til såvel den kgl. balletdanser Sebastian Haynes som solocellist i Copenhagen Phil/Tivolis Symfoniorkester, Toke Møldrup.

Det er første gang, The Royal Ballet gæster Tivoli, og det generøse gæstespilprogram, der meget glædeligt bliver akkompagneret af Tivolis Symfoniorkester under ledelse af Barry Wordsworth, viser både spændvidden og den koreografiske kerne hos London-kompagniet.

Med til kernekoreograferne gennem de sidste ti år hører danske Kim Brandstrup, hvis »Ceremony of Innocence« fra 2013 åbner aftenen. Et melankolsk værk, koreograferet til Benjamin Brittens »Variations on a theme of Frank Bridge«, hvor vi oplever en aldrende mand – ekspressivt danset af Edward Watson – der konfronteres med ungdomsminder og fortidens skygger. Tematisk giver balletten stærke associationer til »Døden i Venedig«, bl.a. i den ældres møde med ungdommens vitalitet hos den dynamiske danser, Marcelino Sambé. Videoscenografiens mur og de karakteristiske skift mellem tid og rum sender også tankerne til Brandstrups »Invitus Invitam« fra 2010, som »Ceremony of Innocence« ikke helt kan hamle op med. Men der er fin musikalitet og bevægelseskvalitet hos de syv dejlige dansere i det sørgmuntre værk.

Kommer stilistisk vidt omkring

Hele seks pas de deuxer kan man opleve i programmets anden del, der kommer stilistisk vidt omkring. Først Frederick Ashtons lyse og lette »Voices of Spring« og senere kærligheds-pas de deux fra Kenneth McMillans »Manon«. I stærk kontrast til de klassiske koreografers trinsprog står de unge stjernekoreografer Wayne McGregor og Christopher Wheeldon med deres lange og skarpe kropslinier i de to fremragende pas de deuxer fra henholdsvis »Qualia« og »Aerternum«. Og yderst interessant på programmet er også den unge engelske koreograf Liam Scarlett, der er repræsenteret med en sensuel og kropsskulpturel pas de deux fra balletten »Viscera«.

Brillant slutter anden del af med pas de deux fra 3. akt af »Don Quixote«, hvor Akane Takada og Steven McRae folder sig ud med strålende overskud. Steven McRay, som mange danskere kender fra sommerens Verdensballet med solodansere fra The Royal Ballet, der turnerer fra Skagen til Næstved, er netop blevet kåret som årets mandlige danser ved den prestigefyldte balletfestival i Positano.

Hele programmet slutter med stemningsfuld natpoesi i Jerome Robbins’ smukke, klassiske og musikalske »In the Night«, hvor tre par til Chopins nocturner viser deres forskellige følelsesmæssige relationer. En fin afslutning på det alsidige program med det dejlige og dygtige engelske balletkompagni.

Hvad: Gæstespil med The Royal Ballet.

Hvor: Tivolis Koncertsal, sidste dag 17. september.