Kærlighedens smertefulde valg

Fortryllende gensyn med John Neumeiers eminente kærlighedsdrama »Kameliadamen«, nu i Den Kgl. Ballets egen produktion.

Alban Lendorf og Susanne Grinder som hovedpersonerne Armand og Marguerite i John Neumeiers »Kameliadamen«. Foto: Costin Radu Fold sammen
Læs mere

Så er John Neumeiers mesterværk »Kameliadamen« på alle måder helt i hus hos og med Den Kgl. Ballet. Allerede i 2012 var det et scoop og en kæmpe succes, da balletmester Nikolaj Hübbe sørgede for, at Den Kgl. Ballet for første gang nogensinde fik Neumeiers store og fremragende balletdrama fra 1978 på programmet.

Men dengang dansede Den Kgl. Ballet i scenografi og kostumer udlånt af Pariseroperaen og Neumeiers eget kompagni i Hamborg. Her til repremieren er det nu, takket være en stor fondsdonation, Det Kgl. Teaters egen produktion af Jürgen Roses smukke, enkle scenografi og billedskønne romantiske periodekostumer, hvilket betyder at »Kameliadamen« meget glædeligt også fremover kan indgå i Den Kgl. Ballets repertoire.

For ligesom bl.a. Neumeiers Shakespeare-balletter »Romeo og Julie« og »En Skærsommernatsdrøm« passer »Kameliadamen« som fod i hose til Den Kgl. Ballet, der så excellent gestalter hele persongalleriet i det hjerteskærende drama om konventioner og kærlighedens smertefulde valg.

I hovedrollerne som den tuberkuloseramte pariserkurtisane Marguerite (Kameliadamen) og hendes elskede Armand, var det et frydefuldt gensyn med Susanne Grinder og Alban Lendorf, der i alle tre akter med stor følsomhed og dybde forløser de fantastiske og yderst krævende pas de deuxer fyldt med komplicerede løft.

Karismatisk er Nikolaj Hübbe som Armands følelsesmæssigt indestængte far med de afmålte skridt, og koket er Amy Watson som kurtisanen Prudence, der i raffineret tåspidsdans sorgløst slår sig løs sammen med vennen Gaston alias den flot springende Jonathan Chmelensky.

Ballettens fint indflettede parallelhistorie om rokoko-kurtisanen Manon Lescaut og hendes elskede Des Grieux, som Marguerite smertefuldt spejler sig i, bliver smukt og ekspressivt danset af J’aime Crandall og Gregory Dean.

Musikalsk skaber Chopins musik fra start til slut en perfekt tidsånd og følelsesmæssig stemning, og med Thomas Rischel som pianist på scenen og pianisten Alison Smith i orkestergraven sammen med Det Kgl. Kapel under ledelse af Graham Bond, bliver »Kameliadamen« også her til repremieren fornemt musikalsk forløst.

Store oplevelser

Det har været en luksus inden for en uge at kunne opleve først Hamborg Ballettens meget fine gæstespil med Neumeiers vidunderlige »Døden i Venedig« og nu Den Kgl. Ballet i »Kameliadamen«, der er et endnu smukkere og mere helstøbt værk.

Der er helt sikkert også store kunstneriske oplevelser i vente, når Gudrun Bojesen og Ulrik Birkkjær danser hovedpartierne på andet hold. Og så bliver det spændende på tredje hold for første gang at kunne se den unge nyudnævnte solist, Ida Praetorius, som Marguerite sammen med den jævnaldrende korpsdanser, Andreas Kaas, som Armand.

Hvad: »Kameliadamen«.

Hvem: Koreografi: John Neumeier. Musik: Chopin. Scenografi og kostumer: Jürgen Rose. Lys: Ralf Merkel. Iscenesættelse: John Neumeier og Kevin Haigen. Pianister: Alison Smith og Thomas Rischel. Den Kgl. Ballet. Det Kgl. Kapel. Dirigent: Graham Bond.

Hvor: Gamle Scene, sidste dag 31. oktober.