Britisk stortalent viste sine begrænsninger

FKA Twigs viste sig som en fascinerende performer søndag i Store Vega. Men man savnede også større variation og flere mindeværdige melodier, der kunne løsne op for det slæbende langsomme univers.

Det var et af dette års mest hypede nye navne, der lagde lagde vejen forbi et udsolgt Store Vega søndag aften. Fold sammen
Læs mere
Foto: Justin Ng/Retna Pictures

Det var et af dette års mest hypede nye navne, der lagde lagde vejen forbi et udsolgt Store Vega søndag aften. Og med god grund. For der findes næppe nogen andre som FKA Twigs i musiklandskabet lige nu. Den 26-årige britiske sangerinde, producer og danser med det borgerlige navn Tahliah Debrett Barnett har med sin sensuelle fremtids-r&b-debut »LP1« og gennemførte visuelle æstetik om nogen fortjent opmærksomheden.

Men én ting er plader og musikvideoer. Noget andet er koncerter. Her stilles også vise krav om dramaturgi, interaktion og evnen til at rive publikum med på den ene eller anden måde. Og her viste hun sig søndag aften udfordret i en vis grad. For selvom hun i sig selv er et fascinerende syn med hendes statue-lignende ydre - veltrimmet krop, store øjne, fyldige læber, ubestemmelig etnicitet - og sensuelle dans i krydsfeltet mellem ballerinaens ynde og gadedansens rå eksplicitet, så blev det heller aldrig decideret medrivende.

Det hænger i høj grad sammen med musikkens udsvævende karakter. Den har ikke nogen synderlig fremdrift men svæver snarere æggende på stedet. Den river dig ikke med, den suger dig snarere ind. Den slags kan være fedt i et par gode høretelefoner, men live blev den manglende fremdrift og variation i tempo og temperament en hæmsko. Det var ganske enkelt for langsomt og abstrakt i sine radbrækkede beatstrukturer til for alvor at gå i kroppen. Og desværre også ofte for flyvsk i sit melodimateriale til at man for alvor blev grebet.

Løsnede mere op

Derfor var koncerten også bedst, når melodierne ramte plet som på »Two Weeks« eller »Lights On«. Og ikke mindst når Twigs’ for alvor brugte sin krop og statue-lignende figur som ekstramusikalsk formidler. Her kunne hun skrue op og ned for blusset rent visuelt og dermed tilføje nye lag til udtrykket. Hvilket især var med til at løfte koncertens sidste tredjedel, hvor hun syntes at løsne mere op og blive mere vovet i sine bevægelser.

Efter blot en time var det slut. Og så var man faktisk også mæt. Mere skulle der ikke til for at at forstå, hvorfor hun er kommet på så manges læber. For hun er en fascinerende kunstner. Men i livekontekst er hun også begrænset af hendes nuværende udtryk, der i perioder balancerer lidt for tæt på kanten til æterisk designermusik. Men med lidt flere udgivelser bag sig, kommer hun forhåbentlig til at bringe noget mere afveksling til sit show i fremtiden. Og ikke mindst nogle flere rigtig gode sange. Talentet er helt åbenlyst til stede.

Hvad: FKA Twigs
Hvor: Store Vega, søndag