Vild og voldsom Macbeth

Morderkongen Macbeth tordner mod sine dæmoner på randen af det endelige vanvid i Justin Kurzels visuelle og voldsomme version af Shakespeares »Macbeth«.

Der er tryk på både billedside og skuespil i Justin Kurzels vilde og voldsomme »Macbeth« – med Michael Fassbender og Marion Cotillard I hovedrollerne. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Allerede inden der er gået fem minutter af »Macbeth«, er vi i gang med det første slag – og hvilket slag. Macbeth og hans trætte tropper går op mod oprøreren Macdonalds tropper i et orgie af blod og død, fortalt i vekslende high speed og slow motion, så det er lige før, verden snurrer lige så meget rundt for tilskueren, som den må gøre det for de udhungrende søvndepriverede soldater.

Med sejren i hus hyldes Macbeth af kongen – men Macbeth kan ikke glemme, at han på slagmarken blev opsøgt af tre mystiske kvinder, der spåede, at han en dag selv ville blive konge. I ledtog med sin Lady Macbeth, der er blevet gjort hård af tabet af sit eneste barn, planlægger han at tage kongens liv og titel. Men man tager ikke ustraffet skæbnen i egen hånd.

»Macbeth« er baseret på William Shakespeares teaterstykke, men er her skrevet en del om – især er mange af replikkerne taget ud, så flere scener fremstår nærmest ordløse. Det er billederne, det handler om her, selv om kernen er intakt: En gruopvækkende fortælling om en mand (og kvinde) der mister sig selv i jagten på magten, fortalt i en mareridtszone mellem virkelighed og vanvid, tilsat et ulmende, pumpende soundtrack.

Frådende Fassbender

Det er lige før, den gennemført dystre stil tager fokus fra indholdet, historien, men også kun lige før, for med Michael Fassbender som en vanvittigt frådende – men også i glimt rørende skrøbelig – Macbeth, er det umuligt at glemme, at dette i bund og grund er en historie om et menneske, der begår sjælemord – den mest brutale form for selvmord, der findes. Hans indre kamp står i perfekt forhold til Justin Kurzels beskrivelse af det ubarmhjertige skotske højland (der bringer mindelser om både »Game of Thrones« og Nicolas Winding Refns »Valhalla Rising«), hvor en mand kun er en mand, hvis han rejser sig efter slaget og kæmper videre – og forvandler sorg og træthed til had og brændsel til næste slag.

Over for ham er Marion Cotilllard en blødere Lady Macbeth end længe set – hendes ondskab kommer ikke så meget af magtbegær, men af en lurende bitterhed over, at skæbnen har revet hendes eneste barn fra hende – et element af historien, der er trukket stærkere frem her end i Shakespeares oprindelige skuespil.

Hvad: »Macbeth«.

Hvem: Instruktør Justin Kurzel. Medvirkende: Michael Fassbender, Marion Cotillard.

Hvor: Premiere over hele landet.