Hyggeligt uhyggeligt

Jussi Adler-Olsens »Den grænseløse« er en god og gnidningsløs gyser med masser af humor, skæve eksistenser og god karma.

Man kan indimellem undre sig over, hvorfor nogle bøger og nogle forfattere sælger langt bedre end andre, selv om den ene ikke nødvendigvis er bedre end den anden - og måske endda i visse tilfælde dårligere. Der kan være mange mere eller mindre fuldtdækkende forklaringer. Såsom kendiseffekt, PR-effekt, trends og tendenser. Eller måske bare troløse tilfældigheder.

Når det drejer sig om Jussi Adler-Olsen, der er en de mest populære forfattere både herhjemme og ude i verden, er forklaringen imidlertid såre enkel: Han leverer varen. Med det nyeste opus i serien om Afdeling Q, »Den grænseløse«, beviser han endnu en gang, at han formår at skrue en historie sammen med alle de ingredienser, der gør en god krimi. Et godt tempo, skiftevis højspændt og sitrende underspillet spænding, fængende cliffhangers, rappe replikker, skæve eksistenser, en identificerbar om end halvumulig hovedperson, gæv humor og en tilpas dosis social forståelse, der varmer uden at virke voldsom eller polemisk.

»Den grænseløse« er med andre ord – og som Jussi Adler-Olsens bøger er flest – et sympatisk bekendtskab. En bog med god karma, som selv de ikke-krimilæsende ville finde behag ved, og som inkarnerede fans må og vil overgive sig helt til.

Når den alligevel ikke boner helt ud på den krævende kritikers karakterskala og høster mere end fire (store!) stjerner, så bunder det først og fremmest i, at det mundrette sprog og den gnidningsløse handling flyder så fint, at det næsten bliver for forudsigeligt, for pænt. Bølgebrud og små skvulp i vandskorpen vidner om god understrøm og liv på havbunden, og det øger diversiteten og den dramatiske oplevelse. Der behøver ikke være tale om hestehuller eller hajer, mindre kan gøre det, men »Den grænseløse« er som blikstille, glasklart vand på en kridhvid sandstrand. Ferie-fedt, men ikke foruroligende og uforudsigeligt.

I dette sjette bind om kriminalkommissær Carl Mørck bliver han ringet op af en bornholmsk kollega, der vil indvie ham i en gammel uopklaret sag. Mørck er imidlertid kort for hovedet og så tilpas afvisende, at manden i røret lægger på. Få timer senere tager bornholmeren sit eget liv foran en flok kolleger og venner, og Mørck får indirekte skylden for mandens død. Ikke mindst af sin autonome assistent, Rose, der overtaler holdet til at tage til Rønne for at se på den 17 år gamle sag, som den bornholmske betjent i alle årene forgæves og næsten fanatisk havde forsøgt at opklare.

En gammel skrinlagt sag dukker op

Mørck indvilliger og forestiller sig en hurtig sviptur til solskinsøen, men efterhånden som han, Rose og Assad kratter i den bornholmske granit, vækkes hans efterforsker-gen. Den gamle sag, der officielt er blevet skrinlagt som en trafikulykke, handler om en ung, smuk og livsglad kvinde, der en tidlig morgen blev ramt af en bil og klynget op i et træ. Forskellige uoverensstemmelser og tekniske beviser tyder imidlertid på, at den afdøde politimand havde haft ret i, at der var tale om overlagt mord.

Sideløbende med denne historie følger man en lige så smuk jamaicansk kvindes vej fra et skodjob i London og en bevidsthedsudvidende oplevelse med en international guru til hendes beslutning om at forlade sin hverdag og rejse til Sverige, hvor guruen og hans alternative samfund holder til. Rejsen bliver skæbnesvanger. På guru-centret foregår der flere ting, der ikke tåler dagens lys, og Adler-Olsen spidder med både indsigt og humor, hvor kompromisløse og forskruede alternative miljøer kan være.

De to parallelle historier har – naturligvis – en del med hinanden at gøre og flyder efterhånden sammen i én. Læseren føres gennem en labyrint af forviklinger, inden skylden omsider placeres, og Mørck og hans tro drabanter skal undervejs grueligt meget igennem. Man skal lige sluge et par uhyrlige heltegerninger og mere eller mindre sandsynlige sammentræf i handlingen, og man skal æde, at Mørck midt under en afhøring af et vidne svarer sin mobiltelefon, da hans emsige mor ringer. Men så er man også godt underholdt. På den uhøjtidelige og hyggeligt uhyggelige måde, som de fleste af os kan kapere.

Titel: »Den grænseløse«.

Forfatter: Jussi Adler-Olsen. Sider: 546.

Pris: 300 kr.

Forlag: Politikens forlag.